Wat doet de vlinderwerkgroep?

De Vlinderwerkgroep Arnhem is opgericht in 2007. Vanaf het begin is een belangrijke taak van de werkgroep het systematisch tellen van vlinders in het vlinderseizoen (1 april tot 1 oktober). In de eerste jaren was dat alleen in de pas opgerichte vlindertuin (in Zijpendaal), later kwam daar de Heemtuin Presikhaaf bij en sinds 2017 tellen we daarnaast in het waterwingebied Fikkersdries. Er wordt wekelijks geteld (alleen bij geschikte weersomstandigheden) en de gegevens worden doorgeven naar de Vlinderstichting.

foto: sleedoornpage (H.Rietberg)

Een andere belangrijke activiteit is tellen van de eitjes van de sleedoornpage, het in samenwerking met de Vlinderstichting. Deze vrij zeldzame vlinder komt men name voor langs de Veluwezoom en heeft een verborgen leefwijze. Ook in Arnhem (Hoogte 80 en Arnhem-Zuid) wordt deze vlinder af en toe gespot. Door nu de eitjes in de wintermaanden te tellen kunnen we de ontwikkeling van de aantallen in de gaten houden.

Daarnaast organiseert de werkgroep in de wintermaanden enkele bijeenkomsten voor de leden van de werkgroep om de kennis van vlinders te vergroten elkaar op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen. Ook organiseert de werkgroep elk jaar in de zomermaanden enkele vlinderexcursies, waarbij ook niet-leden van harte welkom zijn.

De werkgroep bestaat momenteel (2020) uit 10 leden; nieuwe leden zijn van harte welkom. Neem daarvoor contact op met het secretariaat van de KNNV (secretaris@arnhem.knnv.nl“>mailto:secretaris@arnhem.knnv.nl“>secretaris@arnhem.knnv.nl) of met Harrie Rietberg (rietbrus@xs4all.nl)

Harrie Rietberg, februari 2020